سری Tomb Raider برای طرفدارهای این سری همیشه عنوانی خاطره انگیز بوده است. بازی ای که موفقیت آن باعث شکل گیری بازی های موفق دیگری مثل Uncharted شد. حال پس از سال ها استودیوی با استعداد Crystal Dynamics لارا کرافت (Lara Croft) معروف را بازگردانده و اینبار با یک بازی فوق العاده با کیفیت روبرو هستیم

...

نمایش بازی از دویدن لارا در یک محیط سرسبز شروع می شود. انیمیشن های دویدن او بسیار نرم و متنوع هستند. صدای حرف زدن چند نفر شنیده می شود و لارا به آرامی تیر و کمان خود را آماده می کند و پشت یک سنگ، سنگر می گیرد. سه نفر در محوطه حضور دارند. لارا به آرامی با تیر خود به سمت کمر یکی از آن ها شلیک می کند و باعث سقوط او به دره می شود.

حال دو نفر باقی مانده اند و لارا با یک تیر به سر نفر اول، او را می کشد و در اینجا شاهد یک واکنش فوق العاده از دشمن نزدیک به او هستیم که خیلی سریع میز کنار خود را برمی گرداند و پشت آن سنگر می گیرد. او شروع به تیراندازی می کند و فیزیک شگفت انگیز بازی باعث می شود تک تک سنگ های سنگر لارا شکسته شده و به اطراف پرت شوند. لارا با پرشی بلند به جایی که دشمن قرار دارد می رود و به محض خشاب عوض کردن او، دشمن را با یک ضربه هل داده و او را از پرتگاه به پایین پرت می کند. هنوز هم پلتفرمینگ معروف این سری در این نسخه وجود دارد و لارا با پریدن و گرفتن یک Zip Line به سمت دیگری می رود. ناگهان بیسیم لارا شروع به صدا کردن می کند.

دختری کمک می خواهد و لارا او را سم صدا می کند و به او قول می دهد تا وی را نجات دهد. Motion-Capture بسیار زیبایی، هم برای انیمیشن بدن و هم برای صورت لارا به کار رفته و به نظر همان تکنولوژی استفاده شده در Uncharted است. احساسات به خوبی هم در صورت و هم در صدای لارا دیده می شوند. لارا با استفاده از یک Zip Line دیگر به محوطه دیگری می رود و به محض فرود آمدن روی سقف یک کلبه، سقف ریزش می کند و او به لبه یک پرتگاه پرت شده و حالا باید با زدن دکمه X (در نسخه Xbox 360) خیلی سریع دوباره بالا بیاید. باز هم صدای حرف زدن چند نفر شنیده می شود و ما چند دشمن را می بینیم که مشغول بررسی تکه هایی از یک هواپیما سقوط کرده هستند.

چطور می توان 4 نفر حاضر در این محیط را تنها با یک تیر و کمان کشت؟ بینش و فکر، از مهم ترین نکات گیم پلی این بازی هستند. لارا تیر و کمان خود را آتشین می کند و با مشاهده بنزین خارج شده از تانکر هواپیما به آن شلیک می کند و انفجاری بزرگ شکل گرفته و سه نفر از دشمن ها را می کشد. نفر آخر به سمت لارا شلیک می کند، ولی لارا با تیر آتشین خود به پای او شلیک می کند و با یک ضربه دیگر او را می کشد. با ایجاد سر و صدا، دشمن های اطراف از حضور لارا با خبر شده اند و همه به سمت او شلیک می کنند. چگونه می توان از شر دو نفر که به سمت شما شلیک می کنند با استفاده از یک تیر و کمان خلاص شد؟ اگر دقت کنید، بالای سر آن دو یک چراغ نفتی است و با شلیک به سمت آن می توانید دشمن ها را به آتش بکشید.

حالا ما شاتگان یکی از دشمن ها را داریم و چند دشمن داخل یک دالان هستند. چگونه می توان تنها با استفاده از یک تیر شاتگان این مردان مسلح را کشت؟ اگر دقت کنید بشکه هایی در کنار شما هستند که با شلیک به آن ها و مشاهده فیزیک فوق العاده بازی می بینید که دشمن ها زیر بشکه ها له می شوند. لارا یک مرد تنومند نیست و با شلیک هر شاتگان او به عقب پرت می شود و به خوبی وزن و ضربه اسلحه را حس می کنیم. تیر اسلحه ها به قدری نیست که بازی را ناگهان به یک عنوان تیراندازی تبدیل کند و همچنان باید برای پیشروی طبق برنامه و منطق جلو بروید، ولی به نظر می رسد که تیر و کمان شما محدودیت ندارد.

لارا با شلیک به پای یک دشمن او را به زمین می اندازد و با نزدیک شدن به او تیر خود را با دست به گردن او فرو می برد و در حقیقت طی یک ضربه نزدیک او را می کشد. چیزی که تا به الآن توجه من را به خود جلب کرد، نوآوری Crystal Dynamics در گیم پلی بازی است. آن ها Tomb Raider را یک Uncharted دیگر نساختند و شما مدام باید از طبیعت برای نابود کردن دشمنان استفاده کنید، پس طبیعت بهترین اسلحه و دوست شما برای نابودی دشمنان است. ولی آیا واقعاً طبیعت این طور است؟ در ادامه، یک آبشار را می بینیم که باید از سطح صاف آن عبور کنیم. ناگهان فشار آب قوی می شود و لارا را به سمت پایین می کشد. حال این طبیعت و محیط اطراف لارا است که قصد کشتن او را دارد. لارا طی یک صحنه بسیار هیجانی از آبشار سقوط می کند و به سطح شیب دار آن می رسد.

حال در حین سر خوردن باید لارا را کنترل کنید و از موانع بگذرید و در همین حین به آن ها شلیک کنید. فشار آب لارا را به داخل یک هواپیما سقوط کرده پرت می کند، اما لارا دقیقاً داخل اتاق شیشه ای کابین می افتد که ترک خورده است. در حالیکه صدای ترک خوردن شیشه و موسیقی فوق العاده بازی لرزه به تن شما می اندازد، باید چتر نجات داخل کابین را گرفته و به تن کنید. درست بعد از این کار، شیشه می شکند و لارا سقوط می کند. او چتر را باز می کند، ولی عمل نمی کند و این چتر نجات دوم است که به داد لارا می رسد و حالا باید بر فراز جنگل چتر بازی کنید و مواظب برخورد با درخت ها باشید. لارا با برخورد به درخت های زیاد به زمین سقوط می کند و در حالیکه زخمی و خسته مشغول حرکت است، به یک منطقه بزرگ با معبد های عظیم می رسد. نمایش Tomb Raider در اینجا به پایان می رسد و حرفی جز تحسین برای ما باقی نمی گذارد. Crystal Dynamics تجربه ای بسیار نفس گیر، با کیفیت و نو ساخته که از نظر سینمایی بسیار زیبا و هیجانی کار شده است. Tomb Raider قطعاً یکی از زیباترین نمایش های E3 امسال بود که هیجان را به کنفرانس Microsoft آورد.

موضوعات مطلب : نقد بازی های منتشر نشده ،