در این چند سال اخیر، بازی های ایرانی تنها با سوژه های تاریخی معنا پیدا کرده و جای بازی هایی با موضوعاتی مدرن به شدت در بازار احساس می شد. "مبارزه در خلیج عدن" از اولین بازی هایی است که در زمان حال اتفاق می افتد و بازیکنان در نقش سربازانی از نیروی دریای کشور عزیزمان به مأموریت های مختلف می روند

...

به تازگی موفق شدیم که سری به استودیوی "آمیتیس بازی رایان" بزنیم و به این بازی نگاهی از نزدیک بیندازیم. در ابتدا باید از آقای شاهین صیاد حقیقی رئیس این استودیوی بازیسازی تشکر ویژه ای داشته باشیم که وقتشان را در اختیار ما قرار دادند و بازی را به ما نشان دادند و توضیحاتی را هم برای ما بازگو کردند.

همان طور که گفته شد، مبارزه در خلیج عدن عنوانی است که در آن در نقش یکی از سربازان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرید که به خلیج عدن واقع در سومالی می رود و با دزدان دریایی آن منطقه مبارزه می کند. خبر خوبی که می توان در همین ابتدا به آن اشاره کرد، این است که مراحل ساخت بازی کاملاً به پایان رسیده و با مشخص شدن ناشر، بازی مدتی دیگر راهی بازار خواهد شد. همین موضوع کامل بودن بازی باعث شد که دست ما برای انتخاب مراحل باز باشد، اما با درخواستی که از خود آقای حقیقی داشتیم، خودشان یکی از مراحل جالب بازی را انتخاب کردند و روند بازی را در اختیار ما قرار دادند.

این مرحله از بازی در یکی از شهرهای ساحلی این منطقه رخ می داد که نیروهای ارتش برای رسیدن به منطقه های مشخص شده باید دزدان دریایی را از بین می بردند تا راهشان را برای پیشروی باز کنند. چیزی که می تواند از همان ابتدای بازی نظر شما را به خودش جلب کند، گرافیک و کیفیت بصری بسیار خوب آن است که در مقایسه با سایر بازی های ایرانی حرف اول را می زند. حتی می توان از این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی هایی که در دنیا با موتور Unity ساخته شده هم نام برد. محیط های بازی خوب طراحی شده اند و فضاهای بسیار خوبی را در بازی مشاهده می کنید.

گر چه کیفیت بافت های بازی و نمای کلی آن در مقایسه با سایر بازی های تیراندازی دنیا از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست، اما با توجه به قابلیت های موتور Unity و سعی و تلاشی که بچه های سازنده این بازی از خود نشان داده اند، شاهد یک بازی قابل قبول از این نظر خواهید بود. جلوه های ویژه بازی مانند افکت های آتش، دود، انفجارها در سطح خوبی قرار دارند و نیاز بازی را برطرف کرده اند. طراحی شخصیت های بازی نیز همین طور است و نظر شما را به خودشان جلب می کنند، اما یکی دیگر از قسمت های خوب بازی که عموماً در بازی های ایرانی به یک مشکل اساسی برای بازیکنان تبدیل می شود، گیم پلی است. این بازی دارای گیم پلی بسیار خوبی است و به جرأت می توان گفت که بهترین گیم پلی را در بین بازی های ایرانی دارد.

همه چیز با سرعت خوبی پیش می رود و بازیکنان نیز با چالش های خوبی در طول بازی روبرو می شوند. از بین بردن سربازان دشمن که با آر.پی.جی جلوی شما قرار می گیرند یا از پشت تیربار به سمت شما تیراندازی می کنند، در نوع خودشان جالب و هیجان انگیز است. همچنین صحنه های سینمایی جالبی هم در گیم پلی بازی قرار گرفته که روند بازی را از یکنواختی خارج می کند و هیجان بیشتری به بازی انتقال می دهد. تنوع سلاح ها در بازی بسیار خوب است و بازیکنان با چندین سلاح که بسیار خوب هم طراحی شده اند بازی خواهند کرد. انیمیشن های طراحی شده برای شخصیت های بازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و شکل دویدن سربازان، پنهان شدن پشت قسمت های مختلف و... نیز واقعاً خوب از کار درآمده اند. در ادامه باید به هوش مصنوعی قابل قبول بازی هم اشاره کرد.

دشمنان به خوبی در برابر شما مبارزه می کنند و حتی در درجه سختی آسان هم شما را با چالش مواجه می کنند. هوش مصنوعی سایر همراهانتان هم واقعاً خوب است و به خوبی شما را یاری می کنند و می توانند مسیرها را بسیار خوب سپری کنند، بدون اینکه با مشکلی روبرو شوند یا در قسمتی گیر کنند. اگر بازی های ایرانی را تجربه کرده باشید، به این موضوع پی برده اید که بیشتر آن ها دارای باگ ها و مشکلات اجرایی خاصی هستند که بازیکنان را با مشکل مواجه می کنند، اما مبارزه در خلیج عدن از معدود بازی هایی است که از باگ های بسیار کمی برخوردار است.

در واقع در آن مدتی که ما مشغول بازی کردن بودیم، با مشکل خاصی برای ادامه بازی مواجه نشدیم. بازی از استانداردهای خوب بازی های اول-شخصی همچون Call of Duty به خوبی استفاده کرده و به همین دلیل شاهد یک گیم پلی بسیار خوب و روان در بازی خواهید بود. به شخصه روند بازی را بسیار دوست داشتم و لذت بسیاری از آن بردم. موضوع اینجاست که شاید در نگاه کلی و مقایسه با عنوان های بزرگ دنیا که همه آن ها را بازی کردیم، این عنوان حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما در مقایسه با ساخته های داخلی واقعاً یک بازی قابل قبول و عالی به حساب می آید.

مبارزه در خلیج عدن از صداگذاری بسیار خوبی هم برخوردار است و صداهای بسیار خوبی برای بازی ساخته شده است. یکی از قسمت های جالب بازی که در بازی های ایرانی کمتر مشاهده کردیم، صداهای سه بعدی ای هستند که برای شخصیت های بازی ضبط شده اند. صداها در مکان های بسته به خوبی با اکو مواجه می شوند. هچنین انیمیشن های صورت قابل قبولی هم برای شخصیت های بازی طراحی شده که در زمان صحبت کردن، شاهد آن ها خواهید بود. از دیگر قسمت های بسیار جالب بازی، اولین مرحله آن است که در نوع خودش واقعاً عالی و خلاقانه از کار درآمده بود. شروع بازی از آن قسمت هایی است که باید بیشتر در بازی های ایرانی مشاهده کنیم. درباره شروع بازی همین قدر می توانیم توضیح بدهیم که شما را کاملاً برای ادامه بازی تشویق می کند.

همچنین آقای صیاد حقیقی  نیز به این موضوع اشاره کرد که صحنه پایانی بازی نیز بسیار عالی خواهد بود. البته خودمان درخواست کردیم که صحنه پایانی بازی را به ما نشان ندهند تا بتوانیم در زمان عرضه بازی آن را تجربه کنیم. لحظات خوبی را در استودیوی آمیتیس داشتیم و علاوه بر تجربه بخشی از قسمت های بازی، با مراحل ساخت بازی آشنا شدیم. فیلم ها و قسمت هایی زیادی از مراحل ساخت بازی، طراحی سلاح ها، وسایل مختلف و سایر موارد به ما نشان داده شد که بیانگر این موضوع بودند که تیم جوان این استودیو چقدر برای کارشان اهمیت قائل هستند. ما که منتظریم تا این بازی را زودتر تجربه کنیم. به نظر می رسد که این بازی بتواند تا مدتی به یکی از بازی های خوب ساخته شده در کشورمان تبدیل شود.

موضوعات مطلب : نقد بازی های منتشر نشده ،